Mida ma saan teha?


Parema õhu ja päevavalguse ruumi saamiseks on mitu võimalust. Mõned neist on kiired ja lihtsad, teised nõuavad rohkem aega, kuid nende positiivne mõju on see-eest usaldusväärne ja pikaajaline.


1.


Tuuluta tuba rohkem kui ühe aknaga

Ruumiõhk sisaldab gaase, osakesi, biojäätmeid ja veeauru, mis on kõik võimalikud ohud tervisele. Soovitatav on kodu tuulutada kolm kuni neli korda päevas vähemalt 10 minutit korraga, kusjuures avatud peab olema rohkem kui üks aken. Lisaks tuuluta oma magamistuba enne magamaminekut ja hommikul pärast ülestõusmist.

2.


Ela loomulikus valguses

Paiguta oma söögi- ja kirjutuslaud aknale lähemale. Kunstliku valgusega ei saa kopeerida päikesevalguse omadusi, mis on loomulik antidepressant. Täida oma kodu ja töökoht nii palju kui võimalik päevavalgusega. Selle kohta, et päevavalgus on seotud parema tervise ja elukvaliteediga, on rohkesti teaduslikke tõendeid. Näiteks parandab päevavalgus meeleolu, vähendab üldist ja silmade väsimust.

3.


Saa 24 h rütm kätte

Meie kehad saavad niinimetatud “magamise, töötamise, elu” 24-tunnise rütmiga sünkroniseeruda ainult valguse ja pimeduse õigeaegse vaheldumise korral. Võimaluse korral võiks magamistoad – eriti teismeliste ja noorte omad, sest nende bioloogiline kell on taha jäänud ja neil on tihti raskusi hommikuse tõusmisega – olla ida, hommikupäikese poole. Samuti jälgige, et kardinad või rulood laseksid öösel tuppa võimalikult vähe valgust.

4.


Jaluta

Enamik teadlasi nõustub väitega, et päevas kaks tundi päevavalguse käes viibimine suurendab märgatavalt meie vaimset heaolu. Mine võimaluse avanemisel välja ning proovi jalutamas käia regulaarselt.

5.


Puhasta ja tuuluta oma vaipu

… või, veelgi parem, ära kasuta neid üldse. Paksud vaibad ja tekstiilmööbel, näiteks vanad diivanid, on eldoraado tolmulestade ja bakterite jaoks.

6.


Piira niiskust

65% eurooplastest kuivatab riideid toas vähemalt kord nädalas, kuid riided eraldavad niiskust, mis võib muuta kodu hallitavaks ja niiskeks. Seega kuivata riideid võimaluse korral väljas. Kui riiete väljas kuivatamine ei ole võimalik, ava aken kuivavate riiete lähedal, et osa liigsest niiskusest läheks välja. Samal põhjusel hoolitse korraliku ventilatsiooni eest vannitoas. Neljaliikmelise perekonna tegevus lisab ruumiõhku keskmiselt 10 liitrit vett – ja seda vaid ühe päeva jooksul!

7.


Jäta maha suitsetamine, põleta vähem küünlaid

Suitsetamine ja küünlad on sisekliima jaoks eriti halvad. Näiteks Taanis põhjustavad 76% kahjulikest osakestest kodus elanikud ise.

8.


Lülita seadmed välja

Elektrilised seadmed, nagu televiisor ja arvuti kõvaketas, eritavad kemikaale, mis halvendavad sisekliimat.

9.


Väldi kemikaale

Enamik puhastusvahendeid sisaldab potentsiaalselt kahjulikke kemikaale. Võimaluse korral kasuta puhastamiseks mikrokiudlappe ja looduslikke materjale, näiteks valget äädikat või seebihelbeid. Internetist leiad rohkesti nõuandeid, kuidas hoida kodu ilma kemikaalideta puhtana.

10.


Plast ei ole alati fantast

Soojenenud plastid võivad eraldada mürgiseid aure. Kui sul on lapsed, hoolitse selle eest, et nende plastmänguasjad ei oleks otseses päikesepaistes. Peale selle ära jäta plastist asju põrandale, kui sul on põrandaküte. ELi eeskirju järgides tuleks kõik enne 2007. aastat toodetud plastmänguasjad ära visata, kuna need sisaldavad teatud keelatud kemikaale. Lapsed võiksid mängida ja magada eraldi tubades, kui kodu seda võimaldab. See aitab vähendada võimalikult kahjulike saasteainete hulka õhus.

PEA SILMAS LAIEMAT PILTI

Lisaks uuele päevakavale on oluline teha põhjapanevaid muudatusi ka oma kodu sisekliimas. Me veedame 90% ajast siseruumides ja 2/3 sellest kodus, nii et see on ideaalne koht oma tubase elu parandamise alustamiseks.

 

MUUDA OMA OLEMASOLEV RUUM PAREMAKS

Mõtle, kuidas saad "õue tuppa tuua". Kuna enamik meist elab linnas, siis oleme end mingil määral loodusest võõrandanud. Siseruumikeskkonda võib parandada isegi nii väike samm nagu potitaimede tuppatoomine, mis puhastavad teadupoolest õhku. Lisaks mõtle, kuidas luua parem vaade välja aknaid ja uksi targalt kasutades.

SUURENDA OMA RUUMI ÕIGESTI

Oma kodule mõnede ruutmeetrite lisamine on suurepärane viis tubase elu parandamiseks. Mõtle katusekorruse renoveerimise või laiendamise peale ning eelista rohkem värsket õhku ja päevavalgust pakkuvaid lahendusi.

KOJU KOLIMINE

Uut kodu otsides pea meeles, et vanematel majadel võib olla sisekliimat mõjutavaid probleeme. Kontrolli näiteks, kas kõiki aknaid (eriti köögis ja vannitoas) saab täielikult avada ja kas nad on otstarbekohased. Renoveerimisfaasis vali värvimiseks heledam toon. See loob pinnad, mis peegeldavad valgust paremini.


MURETTEKITAVAD FAKTID TUBASE PÕLVKONNA KOHTA

Me veedame 90% oma ajast siseruumides ilma küllaldase päevavalguse ja värske õhuta. Me isegi ei mõtle sellele enam – kuid teadus on kindlaks teinud, et see võib negatiivselt mõjutada meie tervist ja heaolu.

PÄEVAVALGUSE PUUDUMINE TEEB 15% MEIST KURVAKS

Päevavalguse jõudu ei saa kunstlikult toota. Me vajame päikesevalgust, et tunda end energilise ja tervena.