PÄEVAVALGUS ON HÄDAVAJALIK, MITTE LUKSUS


Me veedame 90% ajast siseruumides ja päevavalgusele pole asendajat, mis kaitseks keha valguse puudusest tulenevate tervisemõjude eest.


Isegi kõige heledam kunstlik valgustus ei suuda meie tervena hoidmises võistelda päevavalgusega. Teadusuuringud on kindlaks teinud seosed päevavalguse puuduse ning mitmesuguste kehaliste ja vaimsete probleemide vahel. Ekspertide hinnangul kannatab 15% maailma rahvastikust erineval määral SADi (Seasonal Affective Disorder – sesoonne depressioon ehk talvemasendus) all; mida suurem laiuskraad, seda suurem on see protsent.  

Ka paljud teised terviseprobleemid on seotud küllaldase päevavalguse puudumisega. Näiteks D-vitamiini puudus, mida seostatakse kaebustega nagu väsimus ja suurem vastuvõtlikkus haigustele. Selleks, et keha saaks päikest, mis muudab võimalikuks D-vitamiini tootmise, tuleb minna välja; Euroopas ja teistes põhja pool olevates riikides tuleb väljas olla suvel. Kunstlik valgus võib häirida ka kehakella, mis võib põhjustada keskendumisraskusi, kõrget vererõhku ja muid probleeme.

SÜMPTOMID

Ehkki päevavalguse puudusest tingitud mõjusid palja silmaga ei näe, tuleb neid võtta tõsiselt. Meie ainevahetus vajab korrektseks toimimiseks päevavalgust, nii et sümptomiteks on tihti üldine väsimus ja rahutu uni. Unehäireid seostatakse omakorda stressi, depressiooni, südamehaiguste ja suurema vastuvõtlikkusega nakkustele.

LAHENDUSED

Kui räägime päevavalguse lisamisest oma igapäevaellu, siis on see tõenäoliselt enamiku inimeste jaoks tegelemine probleemiga, millest neil aimugi ei olnud. Seetõttu võib motivatsiooni leidmine olla raske. Aga pidage meeles – probleemid on tõelised ja nendega tegelemine võib üldist elukvaliteeti märkimisväärselt parandada.

Teadus on kindlaks teinud, et rohkem päevavalgust parandab nii kehalist kui ka vaimset tervist. Siin pakume mõned väikesed ja lihtsad muudatused, mille saad teha juba täna.

1.


Liigu loomulikus valguses

Täida oma kodu ja töökoht nii palju kui võimalik päevavalgusega. Kunstliku valgusega ei saa kopeerida päikesevalguse omadusi, mis on loomulik antidepressant, seega proovi kasutada esmase valgusallikana päevavalgust ja täienda seda vajaduse korral kunstliku valgusega. Samuti paiguta oma söögi- ja kirjutuslaud aknale lähemale.

2.


Jaluta

Mine võimaluse korral välja ning proovi jalutamas käia regulaarselt. Enamik teadlasi nõustub väitega, et päevas kaks tundi päevavalguse käes viibimine suurendab märgatavalt meie vaimset heaolu.

3.


Saa 24-h rütm kätte

Meie kehad saavad niinimetatud “magamise, töötamise, elu” 24-tunnise rütmiga sünkroniseeruda ainult valguse ja pimeduse õigeaegse vaheldumise korral. Võimaluse korral võiks magamistoad – eriti teismeliste ja noorte, sest nende bioloogiline kell on taha jäänud ja neil on tihti raskusi hommikuse tõusmisega – olla ida ehk hommikupäikese poole.

PEA SILMAS LAIEMAT PILTI

Lisaks uuele päevakavale on oluline teha põhjapanevaid muudatusi ka oma kodu sisekliimas. Me veedame 90% ajast siseruumides ja 2/3 sellest kodus, nii et see on ideaalne koht oma tubase elu parandamise alustamiseks.

 

Muuda oma olemasolev ruum paremaks

Mõtle, kuidas saad rohkema päevavalgusega "õue tuppa tuua". Kuna enamik meist elab linnas, siis oleme end mingil määral loodusest võõrandanud. Otsi selliseid aknaid ja uksi, mis suurendavad päevavalguse hulka ruumis – pea meeles, et katuseaken laseb sisse rohkem päevavalgust kui tavaline aken.

Suurenda oma ruumi õigesti

Oma kodule mõnede ruutmeetrite lisamine on suurepärane viis tubase elu parandamiseks. Mõtle katusekorruse renoveerimise või laiendamise peale ning eelista rohkem värsket õhku ja päevavalgust pakkuvaid lahendusi.

Kolimine

Uut kodu otsides pea meeles, et vanematel majadel võib olla sisekliimat mõjutavaid probleeme. Näiteks kontrolli, kas aknad lasevad küllalt päevavalgust sisse. Kui ei, mõtle uute akende või uste lisamisele. Renoveerimisfaasis vali värvimiseks heledam toon. See loob pinnad, mis peegeldavad valgust paremini.


PÄEVAVALGUS VÕIB TÕSTA SINU LASTE ÕPPIMISVÕIMET KUNI 15% VÕRRA

Teadus on tõestanud, et päevavalgusega üle ujutatud klassiruumis õpivad lapsed tõhusamalt kui vähese valgusega klassiruumis. Pole põhjust kahelda, et sama kehtib ka kodu ja töökoha kohta.

MIDA MA SAAN TEHA?

Parema õhu ja päevavalguse oma koju toomiseks on mitu võimalust. Mõned neist on kiired ja lihtsad, teised nõuavad rohkem aega, kuid nende positiivne mõju on see-eest usaldusväärne ja pikaajaline.