PÄEVAVALGUSE PEIDETUD JÕUD


Päevavalgus annab palju rohkem kui ainult hea enesetunde. Küllaldaselt päevavalgust toob lastele kehalist ja psühholoogilist kasu.


2012. aastal üle 2000 lapsega üle Euroopa tehtud Prantsuse uuring leidis, et rohkem päevavalgust klassiruumis parandas õpilaste matemaatika- ja loogikatesti tulemusi kuni 15% võrra. Lõunapoolsed aknad koos tõhusate päikesevarjudega – tulemus: õnnelikumad ja produktiivsemad lapsed.

Need avastused on selgeks tõendiks, et lastel on nii vajalik kui ka kasulik saada piisavalt päevavalgust. Vanematele võib see teadmine olla suurepäraseks ajendiks eluruumide ümberkorraldamiseks ning lastega ajaveetmiseks uute viiside ja kohtade leidmiseks.

SÜMPTOMID

Praegusel digitaalse meelelahutuse ajastul võib noorte inimeste jaoks olla raske leida ruumi lihtsamate naudingute, nagu päikesevalguse tekitatav imeline tunne, jaoks. Kuid on fakt, et piisava otsese või kaudse päevavalguse puudumine võib põhjustada D-vitamiini puudust, häirida laste kehakella ning mõjutada nende meeleolu ja keskendumisvõimet.

LAHENDUSED

Siin on mõned lihtsad ja praktilised sammud, mida saad teha, et sinu lapsed saaksid piisavalt päevavalgust.

1.


Ava oma maja

Lase oma koju võimalikult palju päevavalgust. Kardinad ja rulood peaksid olema päevasel ajal täiesti avatud. Kui sinu lapsel on töökoht või laud, paiguta see aknale lähemale.

2.


Leia õige suund

Meie kehad saavad niinimetatud “magamise, töötamise, elamise” 24-tunnise rütmiga sünkroniseeruda ainult valguse ja pimeduse õigeaegse vaheldumise korral ning lapsed ei ole siin mingi erand. Võimaluse korral võiks laste magamistoad olla itta ehk hommikupäikese poole. See toob eriti kasu teismelistele ja noortele, sest nende bioloogiline kell on taha jäänud ja neil on tihti raskusi hommikuse tõusmisega. Samuti jälgige, et kardinad või rulood laseks öösel nende tuppa võimalikult vähe valgust.

3.


Lapsed õue

Erguta oma lapsi võimaluse korral välja minema ja seal mängima. Lisaks kehalisele kasule, mida liigutamine toob, nõustub enamik teadlasi väitega, et päevas 30 minutit kuni kaks tundi päevavalguse käes viibimist võib märgatavalt suurendada vaimset heaolu.

PEA SILMAS
LAIEMAT PILTI

Lisaks uuele päevakavale on oluline teha põhjapanevaid muudatusi ka oma kodu sisekliimas. Me veedame 90% ajast siseruumides ja 2/3 sellest kodus, nii et see on ideaalne koht oma tubase elu parandamise alustamiseks.

 

Muuda oma olemasolev ruum paremaks

Mõtle, kuidas saad rohkema päevavalgusega "õue tuppa tuua". Kuna enamik meist elab linnas, siis oleme end mingil määral loodusest võõrandanud. Otsi selliseid aknaid ja uksi, mis suurendavad päevavalguse hulka ruumis – pea meeles, et katuseaken laseb sisse rohkem päevavalgust kui tavaline aken.

Suurenda oma ruumi õigesti

Oma kodule mõnede ruutmeetrite lisamine on suurepärane viis tubase elu parandamiseks. Mõtle katusekorruse renoveerimise või laiendamise peale ning eelista rohkem värsket õhku ja päevavalgust pakkuvaid lahendusi.

Kolimine

Uut kodu otsides pea meeles, et vanematel majadel võib olla sisekliimat mõjutavaid probleeme. Näiteks kontrolli, kas aknad lasevad küllalt päevavalgust sisse. Kui ei, mõtle uute akende või uste lisamisele. Renoveerimisfaasis vali värvimiseks heledam toon. See loob pinnad, mis peegeldavad valgust paremini.


LASTETOAD ON TIHTI TUBADEST KÕIGE SAASTATUMA ÕHUGA

Toksilised osakesed, väljahingatav CO2 – lastetubades on kahjulike ainete kontsentratsioon võrreldes teiste ruumidega kodus sageli kõrgeim.

MIDA MA SAAN TEHA?

Parema õhu ja päevavalguse oma koju toomiseks on mitu võimalust. Mõned neist on kiired ja lihtsad, teised nõuavad rohkem aega, kuid nende positiivne mõju on see-eest usaldusväärne ja pikaajaline.