SISERUUMIDE ÕHK – SEE EI OLE SEE, MILLEKS SA SEDA PEAD


Ruumiõhk võib olla kuni viis korda rohkem saastatud kui välisõhk.​ Elamine umbses õhus võib põhjustada terviseprobleeme, mis algavad silmade sügelemisest, peavalust ja rahutust unest lõpetades astma ja allergiatega.


Ruumiõhku saastab lõpmatult palju allikaid. Näiteks liigne CO2, söögivalmistamisel lenduvad toiduosakesed, lemmikloomade karvad, vannis või duši all käimisel ja pesumasina kasutamisel tekkiv niiskus. 65% eurooplasi kuivatab riideid toas vähemalt kord nädalas, mis tekitab niiskust, ja keskmine perekond toodab päevas umbes kümme liitrit vedelikku. Uuringud on näidanud ka seda, et lastetoad on tihti ruumidest kõige saastatumad. 45% kõigist lastetubadest on ebapiisava ventilatsiooni tõttu CO2 tase liiga kõrge.

SÜMPTOMID

Kui koged püsivalt kehalisi sümptomeid, nagu aevastamine, jooksev nina, punased silmad ja peavalu, mis vähenevad kodust ära olles, võib väga tõenäoliselt põhjuseks olla halb sisekliima. Nii toiduvalmistamine, koristamine kui  vanniskäimine lisab ruumiõhku niiskust, mis võib panna kasvama terviseprobleeme tekitava hallituse. Peale selle - mida rohkem on ruumis tegevust, seda rohkem tolmu ja teisi osakesi üles keerutatakse.

LAHENDUSED

Esimene samm ruumiõhu kvaliteedi parandamisel on probleemi ulatust tunnistada ja mõista. Nende lihtsate sammude puhtama õhu poole meelespidamine aitab sind motiveerida.

1.


Tuuluta ruume rohkem kui ühe aknaga

Ruumiõhk sisaldab gaase, osakesi, biojäätmeid ja veeauru, mis on kõik võimalikud ohud tervisele. Soovitatav on kodu tuulutada kolm kuni neli korda päevas vähemalt 10 minutit korraga, kusjuures avatud peab olema rohkem kui üks aken. Lisaks tuuluta oma magamistuba enne magamaminekut ja hommikul pärast ülestõusmist.

2.


Puhasta ja tuuluta oma vaipu

… või, veelgi parem, ära kasuta neid üldse. Paksud vaibad ja tekstiilmööbel, näiteks vanad diivanid, on eldoraado tolmulestade ja bakterite jaoks.

3.


Piira niiskust

Püüa riideid mitte toas kuivatada. Need eraldavad niiskust, mis võib panna kasvama tervist ohustava hallituse. Samal põhjusel hoolitse korraliku ventilatsiooni eest vannitoas. Kui riiete väljas kuivatamine ei ole võimalik, ava aken kuivavate riiete lähedal, et osa liigsest niiskusest läheks välja.

PEA SILMAS LAIEMAT PILTI

Lisaks uuele päevakavale on oluline teha põhjapanevaid muudatusi ka oma kodu sisekliimas. Me veedame 90% ajast siseruumides ja 2/3 sellest kodus, nii et see on ideaalne koht oma tubase elu parandamise alustamiseks.

 

Muuda oma olemasolev ruum paremaks

Mõtle, kuidas saad "õue tuppa tuua". Kuna enamik meist elab linnas, siis oleme end mingil määral loodusest võõrandanud. Siseruumikeskkonda võib parandada isegi nii väike samm nagu potitaimede tuppatoomine, mis puhastavad teadupoolest õhku. Lisaks mõtle, kuidas luua parem vaade välja aknaid ja uksi targalt kasutades.

Suurenda oma ruumi õigesti

Oma kodule mõnede ruutmeetrite lisamine on suurepärane viis tubase elu parandamiseks. Mõtle katusekorruse renoveerimise või laiendamise peale ning eelista rohkem värsket õhku ja päevavalgust pakkuvaid lahendusi.

Kolimine

Uut kodu otsides pea meeles, et vanematel majadel võib olla sisekliimat mõjutavaid probleeme. Kontrolli näiteks, kas kõiki aknaid (eriti köögis ja vannitoas) saab täielikult avada ja kas nad on otstarbekohased. Renoveerimisfaasis vali värvimiseks heledam toon. See loob pinnad, mis peegeldavad valgust paremini.


NIISKE JA HALLITAV
KODU SUURENDAB ASTMARISKI
40% VÕRRA

Halb ruumiõhu kvaliteet võib põhjustada või raskendada hingamisteede probleeme ja allergiaid.

MIDA MA SAAN TEHA?

Parema õhu ja päevavalguse oma koju toomiseks on mitu võimalust. Mõned neist on kiired ja lihtsad, teised nõuavad rohkem aega, kuid nende positiivne mõju on see-eest usaldusväärne ja pikaajaline.